,.
Kolej Powiatowa Wąbrzeźno i jej wagony elektryczne.
Uruchomiona w 1873 r. linia kolejowa z Torunia do Inster- burga (po drugiej wojnie świa-towej: Czerniachowsk) ominęła miasto powiatowe Briesen (od 1920 r. Wąbrzeźno). Górnośląskie Towarzy-stwo Kolejowe budujące tę linię kolejową urządziło w pobliżu miasta stację i dworzec kolejowy, lecz odległość 3 km od miasta wydała się jego mieszkańcom zbyt duża. Miasto było centrum hodowli koni, uprzemysłowione i zasobne, więc od 1893 r. rozpoczęło starania budowy normalnotorowej kolei łączącej je ze stacją kolejową. Koncesję budowy i eksploatacji kolei otrzy-mało Wschodnioniemieckie Towarzystwo Kolei Lokalnych (Ostdeutsche Kleinbahngesellschaft) w Bydgoszczy. Koncesję wydano na budowę tramwaju (Strassenbahn), natomiast przedsięwzięcie zatwierdził 21 maja 1896 r. pruski Minister Robót Publicznych jako Kolej Lokalną (Kleinbahn). Budowę kolei rozpoczęto 15 sierpnia 1897 roku. W tymże czasie Północnoniemieckie Akcyjne Towarzystwo Elektryfikacyjne (Norddeutsche Elektrizitats-Aktiengesellschaft) w Gdańsku uruchomiło w Wąbrzeźnie elektrownię, więc Wschodnioniemieckie Towarzystwo Kolei Lokalnych postanowiło wprowadzić trakcję elektry-czną zasilaną z tej ele ktrowni na budowanej kolei. Rząd Pruski poparł tę decyzję przyzna-niem dodatkowo 49500 marek na elektryfikację kolei. Była to pierwsza w Królestwie Pruskim elektryczna kolej lokalna.
Kolej uruchomiono 1 kwietnia 1898 roku. Długość linii kolejowej wynosiła 3,28 km, z tego 1,06 km na gruncie własnym, pozostałe 2,22 km pojedynczego toru ułożono wzdłuż drogi publicznej. Na placu przed budynkiem dworca kolejowego Wąbrzeźno urządzono stację kolei lokalnej z dwoma torami, a na wschodnim krańcu miasta urządzono stację Wąbrzeźno Miasto z czterema torami, budynkiem stacyjnym, magazynem, rampą ładunkową, szopą na tabor kolejowy wraz z podręcznym warsztatem.
Kolej zatrudniała: jednego zawiadowcę stacji, jednego pracownika przyjmującego i wydającego przesyłki towarowe i sprzedającego bilety i dwóch maszynistów. Dziennie kursowało 9 par pociągów pasażerskich do każdego pociągu dalekobieżnego zatrzymującego się na stacji kolejowej Wąbrzeźno, a ponadto pociągi towarowe zależnie od potrzeb transportowych. Kolej była przedsięwzięciem rentownym. W 1910 r. Wąbrze-źno liczyło 8177 mieszkańców. W 1911 r. kolej przewiozła 109044 pasażerów, więc około 300 dziennie i 58805 t towarów, zatrudniała pięciu urzędników i trzech maszynistów. W 1920 r. powiat i miasto Wąbrzeźno w wyniku plebiscytu przyłączono do Polski. Kolej nazywała się od tego czasu Kolej Powiatowa Wąbrzeźno, a nadzór nad jej eksploatacją przejęły PKP. Także po drugiej wojnie światowej kolej pozostała przedsiębiorstwem komunalnym niezależnym od PKP.
Dwa wagony elektryczne zbudowała w 1898 r. firma Beuchelt & Co w Zielonej Górze (obecnie na jej terenie mieści się fabryka wagonów i lokomotyw spalinowych Zastal). Wyposażenie elektryczne wagonów do-starczyła firma O. L. Kummer w Niedersedlitz koło Drezna. Te dwa wagony elektryczne obsługiwały zarówno po-ciągi pasażerskie jak i towarowe. W 1900 r. zakupiono trzeci wagon elektryczny wyłącznie do przewozu towarów. Kolej miała także własne wagony osobowe i towarowe. Każdy wagon elektryczny miał moc wystarczającą do ciągnięcia trzech dwuosiowych wagonów wraz z ładunkiem. Wycofano je z eksploatacji w połowie lat 60-tych, wówczas też zlikwidowano trakcję elektryczną zastępując ją lokomotywami spalinowymi PKP serii SP30. Konstrukcja wagonów elektrycznych:
Wagon elektryczny z przedziałem pocztowym Kolei Powiatowej Wąbrzeźno.
Rysunek w skali 1:87 wykonał Klaus - Joachim Schrader
Napęd: Elektryczny, prądu stałego o napięciu nominalnym.0,5 kV, przewód zasilający zawieszony nad torem kolejowym. Dwa silniki trakcyjne, szeregowe, czterobiegunowe, z przewietrzaniem własnym. Regulacja mocy oporowa przez nastawnik bębnowy typu tramwajowego. Podwozie: Rama nitowana z walcowanych kształtowników stalowych. Dwa zestawy kołowe ułożyskowane ślizgowo, każdy napędzany jednostopniową przekładnią zębatą przez silnik elektryczny zawieszony za nos. Łożyska zestawów kołowych ślizgowe, prowadzone w widłach blaszanych przynitowanych do ramy. Sprężynowanie jednostopniowe ze sprężynami piórowymi nad łożyskami osiowymi zestawów kołowych. Nadwozie: Szkielet pudla wagonu nitowany z walcowanych kształtowników stalowych wyłożony listwami drewnianymi, dach pokryty z zewnątrz blachą stalową. Na dachu dwa pałąkowe zbieracze prądu. W pudle wagonów nr 1 i 2 kolejno: • przedsionek wejściowy ze stanowiskiem maszynisty, • pomieszczenia dla pasażerów drugiej i trzeciej klasy przedzielane ścianą działową, większe z 16 miejscami siedzącymi trzeciej klasy, mniejsze z 8 miejscami siedzącymi drugiej klasy, • przedział bagażowy z pólkami na bagaż, • przedział do przewozu poczty z półkami na paczki, regałem do sortowania listów i piecem węglowym ogrzewania, • kabina maszynisty. Siedzenia dla pasażerów trzeciej klasy twarde z ławkami z lakierowanych listew drewnianych, dla pasażerów drugiej klasy miękkie pokryte tkaniną. Okna w przedziałach pasażerskich opuszczane w dół, pozostałe okna stałe, w przedziałach do przewozu bagażu i poczty okratowane. W pudle wagonu nr 3 kolejno: • kabina maszynisty, • przedział do przewozu towarów • kabina maszynisty. • Okna stałe, w przedziale do przewozu towarów okratowane. Wyposażenie: Hamulec pneumatyczny, samoczynny, systemu Knorr. Hamowane wszystkie koła obustronnie żeliwnymi klockami.
Oświetlenie elektryczne żarowe.
Ogrzewanie pomieszczeń dla pasażerów brykietami żarzącego się węgla drzewnego umieszczonego w blaszanych szufladach wsuwanych od zewnątrz wagonu do blaszanych skrzyń, pod siedzeniami dla pasażerów.
Przewietrzanie pomieszczeń wagonów przez wywietrzniki na dachu.
Fotografie ze zbiorów: Csallner, Herbener i Bufe zamieszczone w: • Siegfried Bufe: Strassenbahnen in Ost-und Westpreussen,Bufe - Fachbuch Verlag, Egglham und Mnchen 1987, str. 174, • Siegfried Bufe: Eisenbahnen in West-und Ostpreussen, Bufe - Fachbuch Verlag, Egglham und Mnchen 1987, str. 106 i 108. Krzysztof Zintel Weingarten artykuł pochodzi ze strony: http://www.wabrzezno.isx.pl/QASSA
Search
Archiwum bloga
-
►
2009
(24)
- ► października (1)
-
►
2008
(41)
- ► października (5)
-
▼
2007
(107)
- ► października (11)
-
▼
września
(22)
- Wąbrzeska Kolejka Powiatowa
- Zapraszam na stronę wabrzezno.org
- Praca w Wąbrzeźnie
- Bieg Jesieni
- Noc wilkołaka nadejdzie wkrótce?
- I Wąbrzeski Rajd Rowerowy
- Kto chce być gliną
- Kto widział wilkołaka?
- Wilkołak przychodzi nocą
- Brońmy wilkołaka z Nielubia
- Wilkołak
- Theodor Kühn
- Odległości od Wąbrzeźna, rozkład PKP Wąbrzeźno
- Historia zamku biskupiego w Wąbrzeźnie na tle hist...
- Wąbrzeski Bank Czasu
- Granda w Prokuraturze Rejonowej w Wąbrzeźnie
- Historia szpitala w Wąbrzeźnie
- Wieża ciśnień w Wąbrzeźnie
- Cmentarz w Wąbrzeźnie
- Kolej Powiatowa Wąbrzeźno i jej wagony elektryczne.
- Lot nad Wąbrzeźnem :) darmowy
- SPAM
PISZ BLOGA !!!
NOWY ADRES:
wabrzezniacy(kropka)anonim(małpa)blogger(kropka)com
Tani internet - Wąbrzeźno i okolice
Linki
- 1. Stare Wąbrzeźno *post
- Apteki *post informujący
- Biblioteka Miejska i Powiatowa
- Centrum Kształcenia Praktycznego
- CWA Tygodnik Regionu Wąbrzeskiego
- CWA Tygodnik Regionu Wąbrzeskiego
- Folklor Ziemi Chełmińskiej
- Forum dyskusyjne Wąbrzeźno na Gazeta.pl
- Forum na Vcity.pl
- Grupa dyskusyjna Wąbrzeźno
- Książka telefoniczna - Firmy z Wąbrzeźna
- LGD.Wieczno
- LGD.Wieczno Galeria
- Mapa Wąbrzeźna na szukacz.pl
- Mapa Wąbrzeźna na wikimapia.org
- MotoCWA - Motocykliści Wąbrzeźno
- Młodzieżowa Rada Miejska
- Nasza Gmina Wąbrzeźno
- Nowości o Wąbrzeźnie
- Odległości od Wąbrzeźna
- PKP - odjazdy pociągów
- PKP - przyjazdy pociągów
- Pogoda w Wąbrzeźnie
- Pogoda w Wąbrzeźnie (ICM) - dokładna
- Pogoda w Wąbrzeźnie (web 2.0)
- Policja Wąbrzeźno
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Przedszkole "Bajka"
- PUP Wabrzezno
- PUP Wabrzezno Oferty Pracy
- PZN Wąbrzeźno
- Pływalnia Miejska
- Rowery Wąbrzeźno
- Sanktuarium
- Spółdzielnia Mieszkaniowa
- Szkoła Gimnazjum Nr. 1
- Szkoła Podstawowa Nr 2
- Szkoła Podstawowa Nr 3
- Szkoła ZS Wronie
- Szkoła ZSO (Liceum)
- Szkoła ZSZ (Zawodówka i Technikum)
- Unia Wąbrzeźno
- Urząd Gminy Dębowa Łąka
- Urząd Gminy Książki
- Urząd Gminy Płużnica
- Urząd Gminy Wąbrzeźno
- Urząd Miejski Wąbrzeźno
- Urząd Skarbowy Wąbrzeźno
- Urząd Starostwa Powiatowego Wąbrzeźno
- Warsztaty Terapii Zajęciowej
- Wiadomości Wąbrzeskie
- Wirtualne Wąbrzeźno
- Wąbrzeski Bank Czasu
- Wąbrzeźno - ludzie, historia, wydarzenia
- Wąbrzeźno pisze... na forum
- Zamek Wąbrzeski
- ZOZ Wąbrzeźno *szpital
Etykiety
- aktualności (40)
- ciekawostka (13)
- CK Grudziądz (3)
- dyskusja (39)
- forum (6)
- foto (12)
- fun (8)
- gmina (6)
- historia (7)
- humor ;) (10)
- info (45)
- Kino (4)
- koncerty (12)
- kultura (23)
- ludzie (9)
- ogłoszenie (13)
- organizacyjny (14)
- podróże wąbrzeźnian (4)
- REKLAMA (7)
- test bloga (1)
- WW - Witryny Wąbrzeźnian (8)
Blog Archive
-
►
2009
(24)
- ► października (1)
-
►
2008
(41)
- ► października (5)
-
▼
2007
(107)
- ► października (11)
-
▼
września
(22)
- Wąbrzeska Kolejka Powiatowa
- Zapraszam na stronę wabrzezno.org
- Praca w Wąbrzeźnie
- Bieg Jesieni
- Noc wilkołaka nadejdzie wkrótce?
- I Wąbrzeski Rajd Rowerowy
- Kto chce być gliną
- Kto widział wilkołaka?
- Wilkołak przychodzi nocą
- Brońmy wilkołaka z Nielubia
- Wilkołak
- Theodor Kühn
- Odległości od Wąbrzeźna, rozkład PKP Wąbrzeźno
- Historia zamku biskupiego w Wąbrzeźnie na tle hist...
- Wąbrzeski Bank Czasu
- Granda w Prokuraturze Rejonowej w Wąbrzeźnie
- Historia szpitala w Wąbrzeźnie
- Wieża ciśnień w Wąbrzeźnie
- Cmentarz w Wąbrzeźnie
- Kolej Powiatowa Wąbrzeźno i jej wagony elektryczne.
- Lot nad Wąbrzeźnem :) darmowy
- SPAM
4 komentarze:
Dzięki za artykuł. Adres strony trafia do działu linki. Dobra robota :)
Słyszałem od koleżanki z pracy że ktoś w Wąbrzeźnie mocno interesuje się koleją m.in. naszą starą baną elektryczną. Może to Ty:)
Zgadzam się z marguine... dobra robota. Wiecej takich ciekawostek!!!
God Save Briesen!!!
666
Niestety, padło "linkowanie" grafik w artykule.
aktualnie artyk. o wąbrzeskiej kolei mozna znalesc na wabrzezno.org